Jasmina

Många, alldeles för många kan inte uttala mitt namn rätt. Därför föredrar jag att kallas för Jasa kort & gott. Jag har iofs blivit kallad för Jasa sen jag föddes av familjen & sen blev det att vännerna också kallade mig så. Men tillbaka till Jasmina! Många tror att man uttalar det som man gör i Bosnien & det stämmer ju inte riktigt. I Bosnien drar dom ut på det så det blir Jasmiiiina typ. Ja jag behöver alltid ungefär en timme på mig när jag ska förklara för folk hur det ska vara. Jag förstår folk som inte känner mig och uttalar det fel, men när någon jag känner gör det så kan jag bli riktigt arg. Så jag brukar säga att det uttalas som killnamnet Jasmin+ ett A i slutet. Eller för er icke-juggar: "Jasminna". Nu kanske ni tycker att detta låter lite onödigt, men för mig är det rätt viktigt faktiskt.
Så nu sitter jag och lyssnar på juggeradio över nätet och då spelade dom en gammal låt av Keba och låten heter inget annat är JASMINA! And guess what? Jo han uttalade namnet rätt, hur lycklig blev jag inte liksom trots att låten är en riktig seljacka pesma :) Nää det gjorde min dag helt & hållet så nu ska jag lyssna på den igen, haha. Jag hittade klippet så ni får höra själva i början av låten hur ni ska tilltala mig nästa gång om ni vill kalla mig vid mitt riktiga namn. Sen måste jag bara påpeka hur fin & välgjord videon är, kan inte ha varit billigt att spela in den, haha. Och vilken heting Keba är, mjauuu!



Kad utopim bol u vinu
trazim pesmu za Jasminu
trazim je i suzama placam


Ref.
Zbog nje pijan preskak'o sam plotove
i gazio zabranjene vrtove
pored njene kuce ja ne prolazim
i sve cesce u kafane odlazim


Oci plave kao more
samo sto ne progovore
dok ih gledam, u njima nestajem


Ref.


Al' Jasmina mene nece
pokrice me gorsko cvece
pokrice me, necu se probuditi

Kommentarer
skrivet av: tamara

med betoning på JA'smina ;)

2009-06-04 @ 19:28:52
URL: http://tamarajanosevic.blogspot.com
skrivet av: Dijana

Jasa, du skriver bra inlägg:) fortsätt så:)så har jag ngt att läsa..puss

2009-06-04 @ 20:01:43
skrivet av: Jasmina

Jag håller med kusiiinnnnnnnnnn :)..jag förstår vad du menar...pusa

2009-06-05 @ 00:12:00
skrivet av: Nora.

JASMINAAAAAAAAA! Du älskling vet du vad någon påstod en gång, att Jasmina är ett muslimskt namn? Det är väl fan inte sant?

2009-06-05 @ 01:03:06
skrivet av: bojan

Hahaha.....har du gått å blitt muslim? O_o

2009-06-05 @ 01:29:29
skrivet av: Jasa

Nora: Jo det är delvis muslimskt! Flest muslimer som heter Jasmina, men det förekommer bland kristna med :)Men det är skillnad på uttal som sagt :)



Bojan: Vilken lustigkurre du är :) Jag heter JASMINNA. Pravoslavno i lepo :)



Jasmina-Jasa-Kusin: Visst har vi det finaste namnet? :D

2009-06-05 @ 02:13:22
URL: http://jasaa.blogg.se/
skrivet av: bojan

Kom igen nu. Erkänn. I hemlighet längtar du efter att bära burka vart du än går. :p

Finns nog inte så många såna i Jönköping. Nu har du din chans att bli en riktig trendsetter. :p

2009-06-05 @ 02:30:44
skrivet av: dragi

jasa skulle nog fixa en ny typ av burka...i genomskinligt tyg haha...

2009-06-05 @ 06:16:33
URL: http://dragi.blogg.se/
skrivet av: tamara

HAHAHA - jag skrattar bara!

2009-06-05 @ 10:11:38
URL: http://tamarajanosevic.blogspot.com
skrivet av: Jasa

Hahahaha ja ja, ge er på mig bara. Jag vet att ni älskar mig därför ni "mobbas" :D

Bojane jag bor inte ens i jönköping, du är helt ute & cyklar, Men du verkar ha erfarenhet av burka. Kanske tar du på dig en sådan i smyg å tittar dig i spegeln i flra timmar & beundrar dig själv? :D haha

2009-06-05 @ 12:05:48
URL: http://jasaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0