Älskade morbror

1980 omkom min mammas enda storebror. Min morbror Dragisa! Ett år innan min bror föddes, å där kommer hans namn ifrån.
Han blev påkörd av nån idiot som oxå smet från olyckan. Morbror hamnade i koma å avled efter några dagar. Han blev bara 25-26 år gammal. Trots att han dog 6 år innan jag föddes, så har jag alltid känt ett starkt band till honom. Jag har kort på honom i min plånbok å han är alltid den första jag tänder ett ljus för i kyrkan. Å varje sommar när vi besöker hans grav så kan jag inte hålla tårarna borta.
Tidigare ikväll satt jag, mamma å Goca i köket å snackade om allt.. Till slut kom vi in på detta med morbror. Mamma berättade hur lessen han var när mamma skulle åka till Sverige. Han grät å bad henne stanna.. Till slut hade han sagt genom alla tårar: Vem lämnar du mejj här med? Det var sista gången hon såg honom :(
Tydligen hade han skickat ett brev till mamma strax innan han omkom, men hon fick aldrig det brevet. Mamma vet vem som fick brevet, men gav det aldrig till henne. Å jag vet oxå... Mormor hade sagt att han hade skrivit 3 sidor, å att han grät hela tiden medans han skrev det brevet. Bara morbror, Gud å den människan utan samvete vet vad som stod i det brevet. Vet att det brevet inte finns kvar längre, men vad jag hade gett för att det helt plötsligt skulle dyka upp. Det hade inte ändrat nåt att min morbror inte lever längre, men vi skulle iaf veta mer än vad vi vet nu. Men som man säger: Sve se vraca, sve se placa! Det gjorde så ont i mitt hjärta när mamma berättade detta ikväll, fast jag hört om det förr.
Kommer ihåg när vi var lite yngre, jag å min bror, å när vi var nere hos mormor å morfar om somrarna. Så brukade jag, brorsan å mamma gå runt där dom bor. Å dom bor på landet, men det ser inte ut som en vanlig by. Utan det är mer öppet å fritt, njive znate. Vet ej vad det heter på svenska, men iaf... Då visade mamma oss olika platser där hon brukade vara med morbror å moster. Fanns en lerhög typ som dom badade i typ, vet att vi jämt skrattade åt det. Å att dom fångade grodor tillsammans osv. Massa såna roliga å underbara minnen. Vi tyckte det var lika intressant å roligt att höra dom berättelserna å se dom platserna varje år. Nu växer det majs där överallt så man kommer inte fram till dom platserna längre :(
Det är en sorglig historia, men vacker samtidigt. Mamma hade en otroligt fin relation till sin storebror, han tog alltid hand om henne å dom bråkade aldrig. Den dagen han försvann, försvann en del av min mamma oxå. Men hennes minnen lever vidare...
Vad jag hade gett för att träffa min älskade morbror!
Så människor, tänk er för, gör inte nåt ni senare kan komma att ångra. Blod är tjockare än vatten, kom ihåg det!

...Älskade morbror...älskade ängel!

image321

image322

Kommentarer
skrivet av: laki

amin. rest in peace

2008-03-05 @ 15:38:11
URL: http://lakistar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0